Promena paradigme obrazovanja – Put ka održivom znanju

Image

Savremeno društvo karakteriše nepredvidivo okruženje visoke složenosti, mnoštvo istovremenih događaja, suprotstavljeni ciljevi i dvosmislenost zadataka. Da bi odgovorili zahtevima savremenog društva, učenici, moraju da poseduju adekvatna znanja o korišćenju i evaluaciji stalno novih informacija. U kontekstu dinamike promena, potreba za obrazovanjem tipa just in time, podrazumeva obrazovanje u cilju ovladavanja potrebnim veštinama i informacijama za upotrebu novih radnih programa. Zato se nameće otvoreno pitanje: da li želimo obrazovanje koje će se prilagođavati društvenim promenama ili obrazovanje koje će samo inicirati promene?

Odgovor na ovo pitanje zahteva novu koncepciju obrazovanja – obrazovanje za moderno društvo. Tradicionalni modeli obrazovanja su razvijeni na pretpostavci reproduktivnog, statičkog i teorijskog pristupa, kao osnova za obrazovanje, pa se ova pretpostavka može naći u skoro svakom aspektu konvencionalnog obrazovanja. Takođe, stari principi na kojima počiva naš obrazovni sistem ne funkcionišu u savremenom društvu, pa su obrazovne institucije limitirane starim principima i pristupima u pogledu sveobuhvatnosti i adekvatnog reagovanja na promene u društvu.

Savremeni koncept obrazovanja gleda na obrazovanje kao na proces kontinuiranog učenja koji se odvija tokom čitavog života. Modernom društvu su potrebne nove veštine, dodatna znanja, uz stalno promovisanje vrednosti kao što su socijalna ravnopravnost, dostupnost obrazovanja za sve i aktivno učešće u demokratskom životu. Kada se tome doda i zahtev održivosti, jasno je da je obrazovanje u opštem smislu osnovni instrument i temeljna snaga razvoja, ne samo u našem životu i ponašanju, već i u načinu upravljanja državama i zajednicama na globalnom nivou.

U svim projekcijama razvoja obrazovanja, bez obzira od kojih se ciljeva polazi: prilagođavanje obrazovanja, obrazovanje za solidarnost i adaptaciju, obrazovanje za efikasnost i dr., ističe se da osnovni kvalitet savremenog obrazovanja treba da bude prelaz od reproduktivnog ka produktivnom obrazovanju, od statičkog ka dinamičkom, od neprimenljivog ka operativnom. U tom kontekstu, inovacija leži upravo u promeni postojeće paradigme obrazovanja, koja može da postane izvor novog kvaliteta u savremenom obrazovanju. Koncept inovativnog obrazovnog sistema treba da se razvija u skladu sa zahtevima i potrebama modernog društva, društva zasnovanog na znanju.

Teza o znanju kao resursu društva suočava pojedince sa novim zahtevima, izborima i novim odgovornostima. Zalaganje za koncept obrazovane osobe znači zalaganje za obrazovanje kojim će se razvijati sposobnosti za razumevanje stalno novih znanja, koja će svakom pojedincu u savremenom društvu obezbediti zahtevanu spremnost i pismenost.

Budućnost našeg društva zavisi od kvaliteta obrazovanja naše dece. Da bi naša deca u toj budućnosti bila među uspešnim, moraju da se opreme najačim oružjem – znanjem.

Ovaj unos je objavljen pod Aktuelni članci. Zabeležite stalnu vezu.

2 reagovanja na Promena paradigme obrazovanja – Put ka održivom znanju

  1. Тема је права. Кључна је разлика између одрживог образовања и образовања за одрживост.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s