U okviru regionalnog projekta: Mladi i ključne kompetencije kao temelj za EU integracije, Evropska komisija za obrazovanje i kulturu, je dala smernice i svoj doprinos kao polaznu osnovu u razvoju ključnih kompetencija kod učenika kao bitnog elementa doživotnog učenja.
Ključne kompetencije predstavljaju transferabilni, multifunkcionalni paket znanja, veština i stavova koji su neophodni svim učenicima za lično ostvarenje i razvoj, inkluziju i zaposlenje. One treba da se razviju do kraja obaveznog obrazovanja i da predstavljaju osnovu za dalje učenje. To su sledeće kompetencije:
- Komunikacija na maternjem jeziku – kao sposobnost da se izraze i protumače misli, osećanja i činjenice, usmenim ili pisanim putem (slušanje, govor, čitanje i pisanje) i da se uspostavi lingvistička interakcija na odgovarajući način u širokom rasponu socijalnih i kulturnih konteksta (obrazovanja i obuke, posao, kuća i vreme za odmor);
- Komunikacija na stranim jezicima – u velikoj meri ima istu dimenziju kao i veština komuniciranja na maternjem jeziku, s tim što komuniciranje na stranom jeziku zahteva i veštine poput posredovanja i međukulturnog razumevanja;
- Matematička pismenost i osnovne kompetencije u nauci i tehnologiji – podrazumeva sposobnost da se koristi sabiranje, oduzimanje, množenje, deljenje napamet ili pismeno da bi se rešio niz zadataka u svakodnevnim situacijama. Naglasak je više na procesu nego na rezultatu, na aktivnosti nego na znanju. Naučna pismenost se odnosi na sposobnost i volju da se koristi korpus znanja i metodologija da bi se objasnio svet prirode. Sposobnost u tehnologiji se posmatra kao razumevanje i primena tog znanja i metodologije da bi se modifikovala prirodna sredina kao odgovor na očigledne ljudske želje i potrebe;
- Digitalna kompetencija – podrazumeva pouzdanu i kritičku upotrebu elektronskih medija za posao, odmor i komunikaciju. Ove kompetencije se odnose na logičko i kritičko razmišljanje, na visok nivo veštine upravljanja informacijama i dobro razvijene veštine komunikacije. Na najosnovnijem nivou, kompjuterske veštine podrazumevaju veštinu multi-medijalne tehnologije da se pronađu informacije, procene, čuvaju, proizvedu i razmene, i da se komunicira i učestvuje u umrežavanju preko Interneta;
- Učiti kako se uči kompetencija – podrazumeva dispozicije i sposobnosti da se organizuje i upravlja sopstvenim učenjem, individualno ili u grupama. Ona uključuje sposobnost da se efektivno manipuliše vremenom, reše zadaci, steknu, procesuiraju, evaluiraju i asimiliraju nova znanja i da se nova znanja i veštine primjene u različitim kontekstima: kod kuće, na poslu, u obrazovanju i obuci. U opštem smislu, ova kompetencija značajno doprinosi upravljanju ličnom i profesionalnom karijerom;
- Interpersonalne i građanske kompetencije – odnose se na sve oblike ponašanja kojima se mora ovladati da bi pojedinac bio sposoban da učestvuje na efikasan i konstruktivan način u socijalnom životu i da reši konflikte gde je to neophodno. Interpersonalne veštine su neophodne za efikasnu interakciju jedan-na-jedan ili u grupama, a koriste se i u javnim i privatnim domenima;
- Preduzetništvo – ima aktivnu i pasivnu komponentu, jer obuhvata tendenciju da pojedinac sam pokrene neku promenu ili sposobnost da upozna, podrži i prilagodi se inovacijama koje su izazvali spoljni faktori. Preduzetništvo podrazumeva preuzimanje odgovornosti za postupke, bilo pozitivne ili negativne, razvoj strateške vizije, postavljanje i ispunjavanje ciljeva, i motivisanost za uspeh;
- Kulturološka ekspresija – podrazumijeva da se ceni važnost kreativnog izražavanja ideja, iskustava i emocija u nizu raznih medija, uključujući muziku, izražavanje pokretima, književnost i umetnost.
Ključne kompetencije su potrebne pojedincima za osećaj ličnog zadovoljstva i razvoja, aktivnog građanstva, socijalne inkluzije i zaposlenja. Sve navedene kompetencije mogu poslužiti kao dobra početna osnova za identikovanje stadijuma na kome se nalazi naš obrazovni sistem kada su u pitanju ključne kompetencije savremenog obrazovanja učenika.
Reblogged this on Oblak znanja za učitelje.