Preduzetništvo – ključna kompetencija učenika u savremenom obrazovanju

Obrazovanje se u pojmovnom smislu odnosi na organizovanu delatnost prenosa i usvajanja znanja, uz razvoj određenih sposobnosti i veština, i formiranje radnih i životnih stavova. Ova delatnost je stara koliko i čovečanstvo i kroz vreme je prerasla u posebno značajnu delatnost za svaku društvenu zajednicu.

Ukupna efektivnost preduzetništva, samostalnog i grupnog, pored opštih uslova i psihičkih odlika preduzetnika, značajno zavisi i od preduzetničkog obrazovanja, pa se obrazovanje za preduzetništvo, mora uzeti kao veoma bitna komponenta u razvoju preduzetništva.

Pri razmatranju modela obrazovanja za preduzetništvo, mora se poći od primenjenog društveno ekonomskog sistema, odnosno tržišnog načina privređivanja postoji u određenoj zemlji. Ovo je važno jer se tržište i preduzetništvo nalaze u simbiozi i potpunoj kauzalnoj vezi. Ukupno preduzetničko delovanje ima odlučujuću ulogu u privređivanju razvijenih zemalja, jer se preko preduzetničkih aktivnosti, uz pomoć nauke razvijaju i primenjuju najrazličitije proizvodne i uslužne tehnologije.

Polazeći od toga da obrazovanje za preduzetništvo, zajedno sa ličnim osobinama predstavlja ukupni potencijal svakog preduzetnika, može se konstatovati da je to obrazovanje direktno vezano za razvijenost tržišnog privređivanja u svakoj zemlji. Saglasno dejstvu tržišnog privređivanja na obrazovanje za preduzetništvo, ovom obrazovanju treba posvetiti posebnu pažnju i treba da je zastupljeno na svim nivioma školskog obrazovnog sistema.

Poseban akcenat treba da bude na praktičnom uvežbavanju preduzetništva, tako da učenici imaju obaveznu praksu u preduzećima, posle čega bi imali zadatak da urade praktičan rad u vidu biznis plana konkretne firme. Ova aktivnost učenika se valorizuje kroz dodatak diplome u obrazovnim sistemima razvijenih zemalja.

Preduzetništvo je postalo za većinu savremenih društava stvarnost njihovog ciljnog i racionalnog delovanja, pa se prisustvo ili odsustvo preduzetništva u ukupnom privređivanju jedne zemlje posmatra kao pokazatelj stepena razvijenosti njene tržišne ekonomije.

U svakom slučaju, primenjeno preduzetništvo predstavlja ključni i nezaobilazni faktor razvoja društvenog standarda. Takav uticaj proističe iz činjenice da celokupnu društvenu aktivnost u uslovima tržišne ekonomije nose i realizuju preduzetnici, kao titulari uloženog kapitala. Naravno, u tome učestvuju i javna preduzeća, ali i ona u suštini predstavljaju specifične preduzetničke firme u kojima ulogu preduzetnika vrši država.

Poznato je da se obrazovanje i radna uspešnost pojedinca nalaze u visokoj korelaciji. Analogno tome, poslovna uspešnost preduzetnika dobrim delom zavisi od njegove preduzetničke obrazovanosti, što naročito važi za preduzetnike u razvijenim zemljama, jer su njihovi radni efekti velikim delom uslovljeni preduzetničkim znanjima kojima raspolažu.

Kada je reč o uticaju preduzetničkog obrazovanja na poslovnu efektivnost preduzetništva treba istaći da ovo obrazovanje čini specifični deo ukupnog profesionalnog obrazovanja, pa otuda za njegovu efektivnost važe zakonitosti celine obrazovanja.

U tom kontekstu, kroz obrazovanje se ostvaruje veći doprinos stvaranju dohotka nego preko materijalnog ulaganja. Ovo se odnosi na svaku društvenu zajednicu, a naročito na pojedince, jer će njihove koristi od ulaganja u sopstveno obrazovanje biti još veće i konkretnije.

Ovaj unos je objavljen pod Kompetencije u savremenom obrazovanju. Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s